top of page

Bransch i stor förändring så nu är det dags att ta steget vidare.

Redovisningsbranschen står inför stora förändringar och alla aktörer i branschen måste agera för att överleva. Enklare bokföringsarbete som idag är den fundamentala grunden för företag i vår bransch, där vi lägger många timmars arbete för att hjälpa företag upprätta deras redovisning på ett korrekt sätt.

I en bransch som lever på att sälja timmar så blir det oroligt när man får höra att ett av yrkena som kommer att ersättas av en robot är redovisningsassistenter som gör enklare redovisningsarbete. Är då roboten vår fiende som vi ska göra allt för att motarbeta?

Vi som jobbar i branschen är stolta över vårt arbete, vi har en gedigen kunskap och utövar hantverket med stor stolthet. Men jag tror att vi alla är överens om att vår tid inte riktigt räcker till att vara de proaktiva rådgivarna som vi alla vill vara och framförallt som våra kunder efterfrågar. I så gott som alla undersökningar som företag och vårt branschförbund SRF genomför visar på att kunderna efterfrågar mer rådgivning av oss. Vad är då orsakerna att vi inte levererar detta till våra kunder trots att undersökningarna visat detta de senaste åren? Jag är ganska övertygad om att det beror på tid, vi har inte tiden att ge kunderna det de efterfrågar då vi jobbar alldeles för många timmar med att upprätta kundernas redovisning genom gammalmodiga och tidskrävande processer. Så nu när robotarna kommer för att ta över arbetet som idag är grunden i vårt företag så måste vi ju motarbeta detta, förklara för kunderna att en robot klarar inte av att göra vårt arbete, tänk så mycket fel det kan bli om en robot gör arbetet, då den inte har koll på de komplicerade redovisningsreglerna(eller har den det?)!

Eller så tar vi emot robotarna med öppna armar, här kommer tjänsteroboten som kan hjälpa mig att vara den proaktiva rådgivaren jag vill vara och som mina kunder efterfrågar.

Men hur ska det fungera i vår prismodell som vi har på vår byrå, då vi tar betalt för timmarna som vi arbetar, ska vi mäta timmarna som roboten arbetar? Det kommer då inte bli någon lönsam affär eftersom roboten är för effektiv. Nej prismodellen måste ändras helt och vi ska ta betalt för värdet kunden får, fasta priser för hela redovisningspaket och inkludera rådgivning i detta. Var tillgänglig för dina kunder och leverera en proaktiv rådgivning och leverera utöver kundens förväntningar. Räkna in ett par rådgivningsluncher i era paket och träffa alla era kunder minst ett par gånger per år. Det tror i alla fall jag är modellen för mitt företag.

Hur ska vi då kunna ta steget in i framtiden, ska alla byråer satsa alla sina resurser på att utveckla sin egna robot för att kunna konkurrera med företag som Dooer? Nej självklart inte för ska vi vara ärliga så finns det inte många företag som har de resurserna och/eller kunskapen att skapa en effektiv AI Robot som kan göra vårt arbete. I stället ska vi vara med och driva utvecklingen av tjänster som är på eller på väg ut på marknaden.

Jag har själv varit med i utvecklingen av en Digital Assistent som för närvarande lär sig redovisningsarbetet, Aiida. Det Aiida i dag kan göra är helt otroligt tycker jag. Aiida lär sig av användarens arbete genom så kallad maskininlärning och inlärningsprocessen är väldigt enkel, Aiida lär sig genom att du visar på verifikaten (genom att rita en rektangel runt informationen på verifikatet) eller att det manuellt skrivs in. När nästa verifikat av samma karaktär kommer så har Aiida lärt sig hur du som redovisningsproffs gjorde gången innan. Aiida lär sig inte bara från användaren på respektive företag och inte heller enbart från användarna i din byrå utan Aiida lär sig genom alla användare som använder tjänsten.

Det Aiida lärt sig hittills med endast ett par tusen verifikat är väldigt häftigt så tänk bara när hon fått hantera miljontals verifikat, då vågar vi lita på henne fullt ut och hon kan hantera den största delen av det löpande arbete som vi idag lägger många timmar på.

Aiida är roboten som vill vara redovisningsproffsens bästa vän och hon vill vara vän med alla och inte utesluta någon.

Så vill du vara med att driva utdelningen av i mina ögon världens häftigaste robot för redovisningsbranschen gå in på www.aiida.se och läs mer.

Därför anser jag att det nu är dags för alla i branschen att fundera på er byrås framtid, är roboten er fiende eller kan det bli er bästa vän?

Framtiden är här nu och det senaste året har det pratats otroligt mycket i vår bransch om robotar och digitalisering. Nu är det dags att sluta snacka och agera om ni vill vara med på denna resa för kunderna är redan där och välkomnar den nya redovisningsbyrån. Vi på redovisningsbyråerna har fördelen att vi idag sitter med stora trogna kundstockar och har därför kunnat försvara oss mot nykomlingar som vill förändra hela redovisningsbranschen men kunderna kommer snart att kräva att ni ska kunna leverera enligt framtidens modell annars går de till en konkurrent. Ta därför chansen att vara med att driva utvecklingen framåt, den chansen tar i alla fall jag.

Utvalda inlägg
Senaste inläggen
Arkiv
Sök efter taggar
Inga taggar än.
Följ oss
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Basic Square
bottom of page